1. modul
Aké sú prvé kroky
k úspešnému riešeniu?

Lektorka: Mgr. Zuzana Valábková, PCC
Obsah modulu
Preto, aby sme sa dostali s klientom / podriadeným / človekom na druhej strane k úspešnému riešeniu, potrebujeme rozumieť tomu, odkiaľ ako profesionáli vychádzame a kam s klientom smerujeme. Rovnako dôležité je vedieť, kde sú naše profesionálne či osobné hranice a reflektovať to, pri práci s klientom.
V tomto module sa pozrieme spoločne s našimi študentmi pozrieme na to, čo je to koučovanie a čo je to koučovací prístup. Popíšeme východiská a princípy z ktorých vychádza existenciálne koučovanie na ktorom budeme stavať profesionálnu prácu s klientom. V existenciálnom prístupe tak, ako ho chápeme, budeme nazerať na klienta ako na slobodnú ľudskú bytosť, ktorá disponuje schopnosťou preberať zodpovednosť za svoj život i za situácie v ktorých sa nachádza. Ku klietovi budem pristupovať v partnerstve a z tohto pohľadu budeme posilňovať jeho osobnú autonónmiu.
V prvom module sa budeme venovať téme etika, kontrakt a hranice profesionality v koučovaní a položíme pevné základy efektívneho koučoavacieho rozhovoru.
Hovorí sa: „Bez kontraktu žiadny koučing.“
Spoločne rozoberieme tému koučovacieho kontraktu / dohody a jeho podmienky, úrovne a naučíme sa, ako pracovať s kontraktom tak, aby nás sprevádzal procesom koučovania k úspešnému záveru koučovacieho stretnutia.
Roky praxe ukázali, že zručnosť „kontraktovať“ (uzatvárať dohody) je nesmierne užitočná ako v roly kouča tak i v roly manažéra, lídra, rodiča, pedagóga, partnera, preto sa s týmto užitočným nástrojom naučíme efektívne pracovať v prospech klienta.
Počas prvého modulu budú mať študenti možnosť osvojiť si fázy koučovacieho rozhovoru tak, aby mohli postupne, samostatne viesť koučovací rozhovor na základnej úrovni a definovať si vlastný experiment v oblasti koučovacej praxe.
Témy a okruhy
- Čo je to koučovanie, z čoho a odkiaľ vychádzame. Čo robí kouč?
- Koučovací prístup / nástroje / metódy / postoj / zručnosti v kontexte v budovania frame worku kouča
- Princípy existenciálneho koučovania – náhľad na klienta (slobdný, zodpovedný, samostatne sa rozhodujúci)
- Čo nie je koučovanie – kde sú hranice a kedy už sme za čiarou našej profesie
- Rozdiely medzi jednotlivými profesiami – rolami v kontexte etickej praxe
- Etické princípy v práci kouča / koučujúceho manažéra / vedúceho tímu – riešenie etických dilem v praxi.
- Kontrakt – čo to je, aké má úrovne, na čo je dobrý, ako sa uzatvára, aký má dopad na celkovú spoluprácu s klientom.
- Kontakt – rapport, budovanie funkčného vzťahu s klientom.
- Fázy koučovacieho rozhovoru podľa GROW modelu.
- Definovanie osobného experimentu v koučovaní + prepojenie s kompetecniou č. 8 podpora a osobný rast klienta.
- Práca na medziobdobie – zadania do triád a na samoštúdium.